Misztériumjátékok, udvari táncművészet, színjátéktípusok kialakulása |
2009. február 16. | |
I. A középkori társadalom és művészet
„ A középkor egészen nyers talajról sarjadt. Az ókori civilizációt, az ókori filozófiát, politikai és jogtudományt mindenestül száműzte, hogy mindent elölről kezdjen… Ennek következményeképpen - mint minden fejlődés kezdeti fokán – a papok ragadták magukhoz a szellemi műveltség monopóliumát, és ezzel az egész művelődés teológiai jellegűvé vált.” Az egyház és a leggazdagabb földesurak világi kultúrája mellett jelentős volt a népi, paraszti kultúra is. A különböző társadalmi rétegek (közép- és kisbirtokosok) művészete, közös életük folytán, egységes maradt. A paraszti életforma nélkülözhetetlen alapeleme volt a tánc, melynek elsősorban az életöröm fokozása, a szenvedés, bánat, halálfélelem enyhítése a szerepe. Ezért is olyan népszerű a középkorban a „haláltánc” (danse macabre), mint a legdemokratikusabb tánc, melyben a csontvázruhás halál szegényt és gazdagot egyaránt elvisz. Bár a hagyomány kötött volt, ez mégsem akadályozta a paraszti közösségeket abban, hogy a lépések számtalan variációjából imrovizáljanak.A paraszti táncok jelentős eleme volt a táncdüh, melyre halottak napján, vagy más tragikus események során (pl. járványok) került sor, mikor az emberek szinte önkívületbe esve táncoltak a templomi udvaron, vagy városról-városra haladva. Középkori kialakulású, a máig fennmaradt morriszka-tánc. (Intermédiumok harci jeleneteiből kölcsönöz) A tánc és a zenei forma a középkori la moresca nevű spanyol zenéből és táncból ered, amely a keresztény-mór harcok zenei tükre volt. Már 1149-ben rendeztek ilyen táncot, a barcelonai herceg és az aragóniai királynő lakodalmán, innen kerül a tánc Franciaországba és Olaszországba, majd onnan Angliába, ahol nemzeti tánccá válik (Morris dance). A morris angol tánc, amely rokonságban áll például a skót kardtánccal is. Angliában a morrist a nyári napfordulóhoz közel, május elsején táncolják, termékenységért, gazdagságért "imádkoznak", ezért körbejárják a földeket, falvakat, s az ünnepet rituális lakomával fejezik be. A morris dallamok általában 2/4 üteműek, de előfordul a 6/8 is.A paraszti néptánc: funkciója sokban hasonlít az őskori összművészetekhez (pl.: keresztelő, lakodalom), de hiányoznak belőle az ősművészet félelmetes, komor elemei, a mágia háttérbe szorul, illetve osztályművészet, azaz nem az egész társadalomé. A trubadúrok az eszményi udvari szerelmet és a lovagi erényeket megéneklő Nyugat-Európai nemes dalnokok a XI- XIII. században A trubadúrköltészetben és az általa vallott szerelemfelfogásban kezdettől fogva érvényesült a platóni ,,égi" és ,,földi" szerelem kettőssége, ami a középkori gondolkodásmód lényegéből következően szorosan összefüggött a szellemi és anyagi szféra határozott megkülönböztetésével, s az előbbi elsőbbségével az utóbbival szemben. Ilyképpen a trubadúrok szerelemkoncepciójában és szerelemábrázolásában is elsőbbséget kaptak a szerelem érzelmi, lelki és szellemi összetevői a testi vonatkozások ellenében.
A trubadúrköltészet központja a
|