

Táncfolklorisztikai gyűjtések a magyarországi románság körében [Kézirat].1 |
2013. december 15. | |
Táncfolklorisztikai gyűjtések a magyarországi románság körében [Kézirat].[1] Kukár Barnabás ManóÍrásomban betekintést adok a Magyarországon élő román nemzetiség táncfolklorisztikai kutatásába, elsősorban egy archívumi forráscsoport, a táncfilmek vizsgálatával és az eddig megjelent publikációk áttekintésével. Részben kutatástörténeti megközelítésben, részben módszertani szempontból mutatom be ezeket, végül ismertetem az elmúlt huszonöt évben a magyarországi románok körében végzett táncgyűjtések jellemzőit.[2] [1] A kézirat a 2013-ban Topolyán rendezett Fiatal néprajzkutatók és kulturális antropológusok VII. konferenciáján tartott előadás szerkesztett változata. [2] Itt fejezem ki köszönetemet Felföldi Lászlónak és Halmi Zoltánnak a szóbeli konzultációkért, illetve Martyin Emíliának és Varga Sándornak a szöveg részleteinek lektorálásáért. A szöveg kibővített és átdolgozott változata elhangzott a budapesti Magyar Táncművészeti Főiskolán megrendezett konferencián 2013. 11. 9-én. Ld. KUKÁR 2013. A Magyarországon élő román nemzetiség számaránya a legutóbbi népszámlálási adatok szerint a teljes lakosság 0,2%-a, kb. 35 ezer fő.[1] A 18. század elejétől folyamatosan betelepült honos románság elsősorban az ország keleti, dél-keleti határai mentén, Békés, Csongrád és Hajdú-Bihar megye nagyrészt vegyes lakosságú településein él. E vegyes lakosságú falvak sok archaizmust megőrző kultúrájának rendszeres néprajzi vizsgálata az 1960-as évektől indul meg. A hazai román szakemberek leginkább a szövegfolklór, a népszokások és a néphit feltárását végezték el, mely területen az etnikus jegyek legjobban szembetűnőek (MARTYIN 2000; 22. MARTIN, Emilia 2003).[2] Ezek mellet a hagyományos paraszti tánckultúra rögzítése is folyamatos volt, a múzeumokban, a népzenei és néptánc archívumokban található adatok alapján a legkutatottabb nemzetiség hazánkban. Jól szemlélteti ezt, hogy közel félszáz film- és videofelvétel található a különböző magyarországi gyűjteményekben.[3] A jelenlegi táncfolklorisztikai kutatás elsődleges forrásaként szolgáló filmeket három – az egész magyar gyűjtéstörténetet is jellemző – korszakba soroltam: 1. korai időszak (1949–1953), 2. néprajzi szemléletű táncgyűjtések kibontakozása és fénykora (1953–1980-as évek végéig), 3. az utóbbi huszonöt év gyűjtései.[4] Az első korszakban, az 1940-es évek végén K. Kovács László készítette az első filmeket Magyarcsanádon és Méhkeréken, illetve az 1949-es VIT-en fellépő csoportokról. (Köztük egy vitatott eredetű körtáncról.) Ezt követően Molnár István, Kaposi Edit, Rábai Miklós, Kisgyörgy Pál, Gábor Anna is filmezték a magyarországi románokat, az ekkor készült felvételek közül több az 1950-es évek elején divatos kultúrversenyeken készült, a tánckészlet egyes elemeit Molnár István és Rábai Miklós színpadi koreográfiájában használta fel. Ekkor készült felvétel Pocsaj, Körösszegapáti, Gyula, Kétegyháza, Battonya és Méhkerék román táncosairól. A Népművészeti Intézet keretein belül 1951–1953 között végzett munka színvonalát mutatja, hogy ,, a korszakból származó táncfilmek többségére rányomja bélyegét az első művészeti versenyeken elemi erővel jelentkező falusi együttesek műsorainak dokumentációs célzatú – de nem néprajzi szemléletű – rögzítése, valamint később pedig az aktuális művészeti igények kiszolgálását célzó tervszerűtlen, ötletszerű »anyagbeszerzés«” (MARTIN György 1965; 251–252). A korabeli kezdetleges technikai felkészültségnek is köszönhetően (magnetofon hiánya, rugós filmfelvevő gép) nem táncfolyamatok, hanem kiragadott, rövid, filmszerű táncrészletek felvétele jellemző a kísérőzene rögzítése nélkül. Ezen gyűjtéseknél a táncokhoz tartozó legfontosabb nyelvi- és funkcionális adatok feljegyzése alig történt meg, a viszonylag sok informatív, felderítő jellegű kéziratos anyagot főleg a táncoktatói tanfolyamok kollektív gyűjtőútjain készítették, melyekhez viszont már ritkán kapcsolódott filmfelvétel (MARTIN György 1965; 251–252). 1953-tól indul meg (a második időszakban) a tervszerű, monografikus feldolgozást célzó táncgyűjtés, melynek során a táncfilmezéssel párhuzamosan megtörténik az intencionális adatok, fényképfelvételek, hangszeres tánczene rögzítése is. Ekkor 2–3 fős gyűjtőcsoportok tevékenykednek, a megrendezett gyűjtések mellet már funkcionális felvételeket is készítenek.
Az 1960-as években folyamatossá válnak a táncgyűjtések, elsősorban Méhkeréken és Eleken tevékenykednek a kutatók. Jelentős számú (13) film készül ’70-es évek végéig, melyek nagy része már hangosítható vagy hangos film. Az egyre szélesebb körű kutatást jelzi, hogy külföldi kutatók mellett az akkor meginduló táncházmozgalom fiataljai is megjelennek a gyűjtéseken, sőt, önállóan is működnek (az előbbiek közül megemlíthető Constantin Costea, utóbbiak közül Sebő Ferenc, Zsuráfszky Zoltán). Ebben az időszakban jön létre a Zenetudományi Intézet román nemzetiségre vonatkozó anyagának legnagyobb része. Az addigi gyűjtésekről jegyzéket ad 1967-ben KRESZ Mária, 1977-ben MARTIN György, 1981-ben a Néptáncközlések mutatója című füzet (NAGY 1983) . Ezt Pálfy Gyula így foglalja össze: ,,az ötvenes évek végére a határ menti románság tánckincsének számbavétele és rögzítése megtörtént, bár nem terjedt ki máig sem minden egyes románlakta településre. A későbbi felvételek tovább növelték az improvizatív táncváltozatok számát. Közöttük a hetvenes évektől már több hangosfilmet is találunk. Jelenleg az MTA Zenetudományi Intézetének archívumában a magyarországi románok táncait tartalmazó, zömmel 16 mm-es filmek mennyisége mintegy A 1990-től napjainkig tartó időszakban a kézi videokamerák elterjedésével már minimális képzettség birtokában, akár megváltozott körülmények között is (szobában, esti mulatságon) lehetővé vált felvételek készítése; jellemzően ekkor már nem hivatásos kutatók készítik a felvételeket. Sok néptáncos és koreográfus fordul meg elsősorban Eleken, Méhkeréken, Kétegyházán, amivel az addig is ismert táncanyag rendkívül népszerű lett amatőr és profi színpadi néptáncos körökben.[5] A megszokott megrendezett felvételeken túl olyan előzőleg nem vagy ritkán alkalmazott gyűjtőmódszerek és szituációk kerültek előtérbe, mint a korábbi gyűjtések visszajátszása a helyi közösségben vagy egyénileg a felvételen szereplő táncosnak[6], funkciós felvételek készítése lakodalmakban és bálokon, hagyományőrző csoportok fellépései a saját közösségük rendezvényein. Mindez a felvételek számának nagyarányú növekedését hozta magával, sajnos ezek adatszinten való nyilvántartása is csak nagy nehezen kivitelezhető.[7] A néptáncgyűjtésekkel párhuzamosan az adatok közreadása folyamatos volt, melynek eredményeként viszonylag sok, de rendkívül ingadozó színvonalú, eltérő szemléletű és célú közlés látott napvilágot.[8] A tudományos igényű tanulmányok közül elsőként Tímár Sándor számol be 1956-ban a magyarországi románság tánckultúrájáról. Gyűjtőmunkáját a Magyarországi Román Kulturális Szövetség megbízásából végezte, hogy az eleki és a környék művészeti csoportjainak munkáját segítse. Ennek megfelelően elsősorban a táncélet és tánckészlet bemutatására törekedett, a táncszervezéshez, táncelnevezésekhez tartozó szókészletet és táncszókat közöl románul (TÍMÁR 1956). A szerző később Az eleki román táncokról című írásában beledolgozza a táncéletről szóló részeket, melyet a táncciklust alkotó táncok formai-ritmikai bemutatásával és az eleki hangszeres zene és tánc rövid gyűjtéstörténetével egészített ki (TÍMÁR 1973). A kezdeti érdeklődésre jellemző, hogy elsősorban leíró jellegű, táncéletet bemutató munkák születnek, melyet kiegészít a szövegfolklór, esetleg a zenei anyag közlése. Hasonló jellegű írások később is előfordulnak, számos néprajzi munka a táncélet ismertetésével foglalkozik. Hocopán Sándor, Martyin Emília, Sebő Ferenc, Gyalog László, Kozma Éva említése mellett ide sorolom a tánctörténeti forrásanyagot is közlő Béres Andrást is (BÉRES 1981; COZMA 2002; GYALOG 1992; HOCOPÁN 1993, 1996; MARTIN, Emilia 1984; SEBŐ 1974, 1975, 1994). Módszertanilag a korábban gyűjtött archívumi anyagok áttekintésével (valamint saját helyszíni gyűjtései közben szerzett tapasztalataival kiegészítve) és összehasonlításával hoz továbblépést Martin György, aki több írásában is komplex tánctörténeti kontextusba helyezi a magyarországi románok (és a romániai területek) tánckultúráját (MARTIN György 1964, 1978). Következtetései máig helytállóak, ugyanakkor az azóta eltelt idő ezek pontosítását, továbbgondolását is szükségessé tette. Az addigi ismeretek tánctörténeti, dialektológiai, formai szempontú összegzését 1986-ban Pálfy Gyula végezte el, többek között Martin György, Constantin Costea korábbi kutatásait is felhasználva (PÁLFY 1986). A magyarországi románság hagyományos táncainak átfogó és hiánypótló (de viszonylag rövid) ismertetését először elvégezve beszámol a kutatástörténeti előzményekről, a hangszeres zenével foglalkozó kutatásokról, a két dialektusterület (bihari és Arad vidéki) hasonlóságairól és különbségeiről, valamint tömören ismerteti az egyes tánctípusok jellemzőit. A közelmúlt tudományos igényű publikációinál több irány is megfigyelhető. Egyrészt a magyarországi egyéniségkutató iskola hagyományait követve Gombos András az eleki Szabó Péter egyéniségét, táncos tudását és táncfolyamatait elemzi (GOMBOS 2000, 2002, 2010b). Másrészt a néptáncos hagyományőrzésről szóló irodalmak többször példaként, esettanulmányként foglalkoznak a honos románság hagyományos táncanyagával (GOMBOS é.n., 2010a; VARGA 2010). Ezek általában egy-egy jelenségek ragadnak ki és kimondottan nem is vállalkoznak szélesebb egész román tánckultúra elemzésre.[9] Ugyanekkor megnő a nevezett települések táncanyagáról, táncosairól írt szakdolgozatok száma, elsősorban a Magyar Táncművészeti Főiskolán és a szegedi néprajzi tanszéken. Ezek között találunk a táncéltre vonatkozó munkát, szerkezeti elemzést, pedagógiai módszertant, változásvizsgálatot egyaránt.[10] Kiemelkedő színvonalú tanulmány Lipták Dániel eleki vonószenéről írt román nyelvű cikke, melyben összefoglalja a település táncaira vonatkozó tudást; Halmi Zoltán adatgazdag dolgozataival tűnik ki; a legutóbbi pedig Rokszin Renáta Méhkerék hagyományos paraszti tánckultúrájának változását vizsgáló szakdolgozata, mely az Izvorul folyóirat őszi számában jelenik meg (LIPTÁK 2005; HALMI 1999, 2004; ROKSZIN 2013). Végezetül a romániai kutatók is gyűjtöttek vagy jelentettek meg köteteket, gondolok itt Anca Giurchescu-ra vagy Viorel Nistor eleki és méhkeréki köteteire (GIUCHESCU 1992; NISTOR 1997, 2000). BÉRES András (1981): A méhkeréki táncház. Ethnographia, XCII. 2. 481–486. COZMA, Eva (2002): Cîntece şi dansuri populare româneşti din Ungaria. Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria, Budapesta. FARKAS Tamás (2007): Az eleki lunga tanításának módszertana. Szakdolgozat (Magyar Táncművészeti Főiskola). GIUCHESCU, Anca [1992]: [Eleki és kétegyházi gyűjtés.] MTA BTK ZTI AKT. 1357. GOMBOS András (é.n.): Hagyományőrző mozgalom és együttesek Magyarországon. URL: http://www.muharay.hu/index.php?menu=133 ( 2013.01.25.) GOMBOS András (2000): Egy eleki táncos egyéniség vizsgálata. In Paraszti múlt és jelen az ezredfordulón. A Magyar Néprajzi Társaság 2000. október 10-12. között megrendezett néprajzi vándorgyűlésének előadásai. Szerk. Cseri Miklós – Kósa László – T. Bereczki Ibolya. Magyar Néprajzi Társaság – Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szentendre, 677–693. GOMBOS András (2002): Az eleki Szabó Péter táncának sajátos vonásai. Zenetudományi Dolgozatok 2001–2002. 259–272. GOMBOS András (2010a): Táncos örökségünk. Muharay Elemér Népművészeti Szövetség , Budapest. (Helyi emlékezet, kulturális örökség, örökségvédelem, 3.) GOMBOS András [2010b]: Sajátos stílusjegyek egy eleki román táncos egyéniség táncában. In Hagyomány és korszerűség a néptánckutatásban. Pesovár Ernő emlékezete. Szerk. Felföldi László – Müller Anita. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 103–118.
GYALOG, László (1992): Ocazii de dans HALMI Zoltán (1999): A Békés-Csongrád megyei románok táncai és a táncélethez kapcsolódó szokásaik. Arad vidéki dialektus (Magyarcsanád, Battonya, Kétegyháza, Elek). Szakdolgozat (Juhász Gyula Tanárképző Főiskola). Szeged. HALMI Zoltán (2004): Kétegyháza táncélete, az egyéni tánctudás és a közösségi tánchagyomány viszonya egy magyarországi román közösségben. Szakdolgozat (Szegedi Tudományegyetem). Szeged. HOCOPÁN Sándor (1993): Táncillem, táncszokások a méhkeréki joc-ban. Tánctudományi Tanulmányok 1992–1993. 93–116. HOCOPÁN Sándor (1996): Táncalkalmak a magyarországi románoknál. In Válogatás a magyarországi nemzetiségek néprajzi köteteiből. 1. kötet. Szerk. Kiss Mária. Magyar Néprajzi Társaság, Budapest, 139–151. KÓSA László (1975): A magyarországi nemzetiségek néprajzi kutatása 1945–1975. Ethnographia, LXXXVI. 2–3. 422–436. KÖKÉNY Richárd (2000): Az eleki Gál György egy lunga-variációjának szerkezeti elemei. Szakdolgozat (Magyar Táncművészeti Főiskola). KUKÁR Barnabás Manó (2013): A magyarországi románok táncfolklorisztikai kutatásáról: történet, kritika és lehetőségek. Kézirat. [Elhangzott a Magyar Táncművészeti Főiskolán rendezett Alkotás – Befogadás – Kritika a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban című konferencián, 2013. 11. 9-én.] LIPTÁK, Dániel (2005): Muzică instrumentală cordofonă de joc la românii din Aletea. Izvorul. Revistă de etnografie şi folclor, 26. 14–31. NAGY Judit szerk. (1983): Néptáncközlések mutatója 1947–1981. Népművelési Intézet, Budapest. NISTOR, Viorel (1997): Folclor coreografic al românilor din Ungaria. Vol. I. Localitatea Aletea. Mirador, Arad. NISTOR, Viorel (2000): Folclor coreografic al românilor din Ungaria. Vol. II. Localitatea Micherechi. Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din Ungaria, Giula. KESZLER Mária (1967): A magyarországi nemzetiségek körében folytatott táncgyűjtésekről. Táncművészeti Értesítő, 1. 76–90. MARTYIN Emília [é.n.]: A magyarországi románok néprajzi kutatása. URL: http://www.erkelmuzeumbaratai.hu/pdf_anyagok/magyar_roman_neprajza.pdf ( 2013.01.27.) MARTYIN Emília (2000): A magyarországi románok népi kultúrája. In A magyarországi románok. Szerk. Petrusán György – Martyin Emília – Kozma Mihály. Útmutató, Győr, 21–36. (Változó Világ, 29.) MARTIN, Emilia (1984): Jocul la românii din Micherechi. Izvorul. Revistă de etnografie şi folclor, 3/2. 3–9. MARTIN, Emilia (2003): Sărbătorile calendaristice ale românilor din Ungaria. Institului de Cercetări al Românilor din Ungaria, Giula. MARTIN György (1964): Magyar tánctípusok kelet-európai kapcsolatai. A Magyar Tudományos Akadémia Nyelv- és Irodalomtudományi Osztályának Közleményei, XXI. 1–4. 67–96. MARTIN György (1965): Beszámoló a Népművészeti és Népművelési Intézetben végzett tánckutató munka eredményeiről. Ethnographia, LXXVI. 2. 251–259. MARTIN György (1977): A magyar néptánckutatás egy évtizede (1965–1975). Ethnographia, LXXXVIII. 1. 165–183. MARTIN György (1978): A magyar és román táncfolklór viszonya az európai összefüggések tükrében. Művelődés, XXXI. 2. 9–13. ROKSZIN Renáta (2013): Változások egy magyarországi román nemzetiségű falu tánckultúrájában. Szakdolgozat (SZTE BTK Néprajzi és Kulturális Antropológiai Tanszék). Szeged. SEBŐ Ferenc (1974): Méhkeréki lagzi. Minintelu, Ardelenescu. Síppal–Dobbal. A Sebő Együttes Klubjának tájékoztatója, 4. 9–18. SEBŐ Ferenc (1975): Az eleki táncház történetét elmondta Botás György klarinétos 50 éves eleki lakos. Síppal–Dobbal. A Sebő Együttes Klubjának tájékoztatója, 5. 8–16. SEBŐ Ferenc (1994): Régi táncházak (Elek – Szék). In Népzenei olvasókönyv. Szerk. Sebő Ferenc. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 17. TÍMÁR Sándor (1956) ,,Zsok” Kincigpusztán. In Népünk hagyományaiból. A társadalmi néprajzi gyűjtők legjobb néprajzi leírásai. Szerk. Igaz Mária – Morvay Péter –Simon Józsefné szerk. Művelt Nép, Budapest, 133–141. TÍMÁR Sándor [1973]: Az eleki román táncokról. In Sokszínű hagyományunkból. 1. kötet. Szerk. Lányi Ágoston – Olsvai Imre. Népművelési Propaganda Iroda, Budapest, 133–161, 170–181. UJVÁRY Zoltán (1992): A magyarországi nemzetiségi néprajzi kutatás három korszaka a publikációk tükrében. Néprajzi Látóhatár, I. 3–4. 1–7. VARGA Sándor (2010): A hagyományőrző munka mai kérdései. URL: http://www.muharay.hu/index.php?menu=145 ( 2013.01.25.) FILM 225. cím: Magyarcsanádi román táncok (Danses Roumaines de Magyarcsanád) készítés ideje: 1948 gyűjtő(k): K. Kovács László FILM 145.001-002 cím: Székelyvarsági székely telepesek táncai és méhkeréki román táncok készítés ideje: 1949 készítette: K. Kovács László FILM 185. cím: Kemencei táncok és méhkeréki román táncok készítés ideje: 1949 gyűjtő(k): K. Kovács László Ft. 104. helység: Körösszegapáti készítés ideje: 1951 gyűjtő(k): Molnár István Ft. 112. helység: Gyula készítés ideje: 1951 gyűjtő(k): Molnár István Ft. 119. helység: Pocsaj készítés ideje: 1951.05.18. gyűjtő(k): Kaposi Edit Ft. 124. helység: Kétegyháza készítés ideje: 1951 gyűjtő(k): Molnár István Ft. 138. helység: Battonya [Mezőberényben felv.] készítés ideje: 1951 gyűjtő(k): Molnár István Ft. 143. helység: Méhkerék készítés ideje: 1951 gyűjtő(k): Molnár István Ft. 144. helység: Méhkerék készítés ideje: 1951 gyűjtő(k): Rábai Miklós Ft. 197. helység: Méhkerék [Budapesten felv.] készítés ideje: 1953 gyűjtő(k): Kisgyörgy Pál Ft. 269. helység: Méhkerék készítés ideje: 1953 gyűjtő(k): Kápolnai Imre, Maácz László Ft. 309. helység: Elek készítés ideje: 1954.12.19. gyűjtő(k): Tímár Sándor Ft. 310. helység: Méhkerék készítés ideje: 1954 gyűjtő(k): Tímár Sándor Ft. 371. helység: Méhkerék készítés ideje: 1951 gyűjtő(k): Gábor Anna Ft. 373. helység: Méhkerék készítés ideje: 1956 gyűjtő(k): Kápolnai Imre, Maácz László Ft. 381. helység: Méhkerék, Elek készítés ideje: 1954 gyűjtő(k): Tímár Sándor Ft. 388. helység: Méhkerék készítés ideje: 1958.04.14. gyűjtő(k): Maácz László, Martin György, Manninger György, Pesovár Ferenc, Timár Sándor, Duló György Ft. 427. helység: Kétegyháza készítés ideje: 1954.03.12. gyűjtő(k): Maácz László, Manninger György Ft. 581. helység: Elek készítés ideje: 1966.01.01. gyűjtő(k): Timár Sándor, Heiks Katalin Ft. 587. helység: Méhkerék készítés ideje: 1966.10.28. gyűjtő(k): Timár Sándor Ft. 605. helység: Méhkerék készítés ideje: n.i. gyűjtő(k): [A Magyar tánctípusok és szomszéd népi változatai című film. Szerk. Martin György.] Ft. 649. helység: Méhkerék készítés ideje: 1954.03.14. gyűjtő(k): Manninger György, Maácz László, Gulyás László, Sztanó Pál Ft. 652. helység: Magyarcsanád készítés ideje: 1954.09.05. gyűjtő(k): Timár Sándor, Maácz László, Gulyás László Ft. 654. helység: Kétegyháza készítés ideje: 1955.04.04. gyűjtő(k): Manninger György, Maácz László Ft. 719. helység: Méhkerék készítés ideje: 1970.09.19. gyűjtő(k): Martin György, Sztanó Pál, Németh István, Constantin Costea, Klaus Frantz, Duló György, Hocopán Sándor Ft. 720. helység: Elek készítés ideje: 1970.09.20. gyűjtő(k): Martin György, Sztanó Pál, Németh István, Constantin Costea, Klaus Frantz, Nyisztor György, Tiba András, Hocopán Sándor Ft. 769. helység: Elek [Budapesten felv.] készítés ideje: 1972.03.05. gyűjtő(k): Timár Sándor, Martin György, Németh István Ft. 874. helység: Méhkerék, Elek, Ottlaka, Tiszaújfalu, Lőrincréve készítés ideje: 1973 gyűjtő(k): [A Hajnalban indultunk című MTV film néprajzi részleteinek kivágatai. Készítette Székely Orsolya, Halász Mihály.] Ft. 878. helység: Méhkerék készítés ideje: 1974.10.19. gyűjtő(k): Timár Sándor Ft. 879. helység: Battonya, Magyarcsanád készítés ideje: 1974.11.30–12.01. gyűjtő(k): Martin György, Constantin Costea;, Pálfy Gyula, Sztanó Pál, Dénes Mihály, Lován Mihály, Unk Szvetovár, Ván Lázár, Keszler Mária, Német István Ft. 920. helység: Méhkerék készítés ideje: 1974.09.07. gyűjtő(k): Martin György, Olsvai Imre, Gulyás László [Magyarországi néptáncok című MTV film Méhkerék táncairól készített része. Rendezte Lengyelfi Miklós, operatőr Szabados Tamás.] Ft. 964. helység: Elek készítés ideje: 1977.04.04. gyűjtő(k): Zsuráfszky Zoltán, Farkas Zoltán, Brieber János Ft. 967. helység: Elek [Kalocsán felv.] készítés ideje: 1975.07.26. gyűjtő(k): [Duna Menti Folklórfesztiválon készült felvétel. Készítette a Magyar Televízió.] Ft. 973. helység: Méhkerék készítés ideje: 1977.06.05. gyűjtő(k): Timár Sándor, Pálfy Gyula, Sebő Ferenc, Bogár Csaba, Duló György, Nyisztor György Ft. 996. helység: Méhkerék [Kalocsán felv.] készítés ideje: 1978.07.26. gyűjtő(k): Martin György, Borbély Jolán, Sztanó Pál, Pálfy Gyula, Szabó Jenő, Manno Andrea [Duna Menti Folklórfesztiválon készült felvétel.] Ft. 1101. helység: Méhkerék [Kalocsán felv.] készítés ideje: 1981.07.23. gyűjtő(k): Martin György, Lányi Ágoston, Pesovár Ernő, Pesovár Ferenc, Pálfy Gyula, Csapó Károly, Németh István [Duna Menti Folklórfesztiválon készült felvétel.] Ft. 1209. helység: Ottlaka készítés ideje: 1985.08.4. gyűjtő(k): Felföldi László, Nagy Albert Ft. 1231. helység: Méhkerék, [...] készítés ideje: n.i. gyűjtő(k): Béres András Ft. 1232. helység: Méhkerék, Földes készítés ideje: 1979–1980 gyűjtő(k): Béres András Ft. 1273. helység: Méhkerék készítés ideje: 1984 gyűjtő(k): Halmos Béla, Havasréti Pál, Halmos Borbála [hangszerjáték] EFM 857-95 cím: Néprajzi feldolgozások [?] EFM 858-95 cím: Magyarcsanádi román és szerb népzene EFM 870-95 cím: Néprajzi felvételeket tartalmazó videokazetta. Kovács Tivadar zenész [Méhkerék] felvételei. EFM 871-96 cím: Néprajzi felvételeket tartalmazó videokazetta. Kovács Tivadar emlékműsor [Méhkerék]. [1] Forrás: http://www.ksh.hu/nepszamlalas/tablak_demografia ( 2013.09.07.) [2] A román nemzetiség néprajzi kutatásáról: KÓSA 1975, MARTYIN é.n., UJVÁRY 1992. [3] A külföldi gyűjteményeket itt nem említem. Magyarországon: MTA BTK Zenetudományi Intézet, Budapest (40); Magyar Néprajzi Múzeum, Budapest (3); Erkel Ferenc Múzeum, Gyula (4); MTV Román Nyelvű Adásának Szerkesztősége, Szeged. [4] A különböző gyűjteményekben őrzött filmek, videofelvételek listáját lásd mellékletben. [5] A teljesség igénye nélkül Busai Norbert, Farkas Tamás, Halmi Zoltán, Mahovics Tamás, Nagy Albert, Patyi Zoltán néptáncos koreográfusok gyűjtöttek az említett településeken. [6] Ilyenkor az elhangzott, olykor (tánc)mozdulattokkal kísért kommentár rögzítése az elsődleges cél. [7] A tudományos feldolgozás ebben az időszakban megtorpant, a magángyűjtések megnövekedésével nem tartott lépést. Kritikai észrevételeimet ld. KUKÁR 2013. [8] A magyarországi románok és a romániai Arad, illetve Bihar megye táncfolklorisztikai kutatásának válogatott bibliográfiája és adattára címmel állítottam össze egy segédletet, mely a témára vonatkozó irodalmat is tartalmazza. Jelenleg kézirat formában elérhető a szerzőnél. [9] Ld. Varga Sándor írását, mely két méhkeréki film tanulságairól, utóhatásáról szól: VARGA 2010. [10] Például: FARKAS 2007; KÖKÉNY 2000. [11] Rendezés gyűjteményi leltári számok szerint. |
Következő > |
---|