Nincs az a vacakság, amit a közönség ne fogadna lelkesen |
2009. május 21. | |
Beszélgetés Fuchs Lívia tánctörténésszel Április 29. a Tánc Világnapja. Olyasvalakinek a születésnapja, akiről az átlagember igen keveset tud. Ahogy a tánc sincs az érdeklődés középpontjában. Shakespeare-ről vagy Mozartról illik tudni, hogy kicsoda, Jean Georges Noverre-t sajnos, mivel az oktatásból a tánc, a tánctörténet, táncesztétika kimarad, szinte senki nem ismeri. MEGHÍVÓEgy magyar táncvilágpolgárra címmel Lábán Rudolf emléke előtt tiszteleg a Tánc Világnapja előestéjén, április 28.-án a L’Harmattan Kiadó és a Budapest Tánciskola. A jeles ünnep alkalmából a Gödör Kávézójában 18.00 órától Rényi András mutatja be a Kiadó tánctörténeti sorozatának legújabb köteteit, amelyhez – Angelus Iván rendezésében – performance is kapcsolódik. A helyszínen a tánctörténeti sorozat kötetei – Jean-Georges Noverre Levelek a táncról, Fuchs Lívia Száz év tánc, Lábán Rudolf Koreográfia, Lábán Rudolf Táncnak szentelt élet, Fuchs Lívia (szerk.) Táncpoétikák – a reneszánsztól a posztmodernig kedvezményes áron megvásárolhatók. Ez egy furcsa ellentmondás. Ha a példa Svédországot és a Cullberg Balettet hozod fel példának, akkor azt tudom, hogy igazad van. A Cullberg Balett a maga módján évtizedek óta felrakja Svédországot a képzeletbeli tánc-világtérképre. De emögött közel sincs olyan eleven táncélet, mint Magyarországon. Azt gondolom, hogy nálunk sokkal erőteljesebb a néptánc a balett, a kortárs tánc, az más dolog, hogy a világ tud-e rólunk, vagy sikerül-e egy olyan nívós együttest felépítenünk és életben tartanunk, akár azon az áron is, mint a svédek, hogy 19 táncos 11 különféle nemzetből áll össze. Fotó: Barbara Morgan
Erre csak azt tudom mondani, hogy persze. De azért engem nem dob fel, hogy itt tart még a magyar kulturális élet, hogy annak kell örülni, hogy valaki egyáltalán elmegy egy előadásra. Egy kis szöveggyűjtemény Fuchs LíviátólJean Georges Noverre
„A közönség a maga részéről szívesen táplálja ezt az édes illúziót, és szívesen hiszi el, hogy a maga századának ízlése és tehetségei erősen fölötte vannak az előző századokénak, őrjöngve tapsol tehát a táncosok szökkenésének és a táncosnők fintorainak. Nem beszélek a közönségnek arról a részéről, amelyik a lelke és rugója ennek, azokról az értelmes emberekről, akik a szokás előítéletétől megszabadulva sóhajtoznak az ízlés lealjasodásán, akik csendben hallgatnak, figyelmesen néznek, akik mérlegelnek, mielőtt ítélnének, és akik csak akkor tapsolnak, amikor valami megérinti, megindítja, felemeli őket. A véletlenül és mértéktelenül eltékozolt tapsok gyakran okozzák vesztét olyan fiataloknak, akik a színháznak szentelik magukat. Tudom, hogy a taps táplálja a művészetet, de ha nem jókor jön, egészségtelen.” George Balanchine „Azért járunk balettelőadásra, hogy baletteket és táncosokat lássunk. A táncosok pontosan olyan emberek, mint mi, nekik is van fejük, testük, karjuk, lábuk. A zene hangjaira futnak, ugranak, röpködnek. Ha azt kérdezzük, miért is teszik, nagyon egyszerű válaszra bukkanunk: a balett azokat a legtökéletesebb mozdulatokat mutatja fel, amelyekre az emberi test képes. Természetesen az emberi testnek is megvannak a korlátai. Hajlíthatjuk, nyújthatjuk, csavarhatjuk, de csak egy bizonyos pontig. A gyakorlással viszont tágíthatunk ezeken a határokon. Miután megtanultunk járni, elkezdhetünk futni, ha fel tudunk emelni egy könnyebb tárgyat, képesek leszünk egy kissé nehezebbet is. A táncos feladata, hogy a maximumot hozza ki a testből, de a szépség határain belül.”
Mary Wigman „Idő, erő és tér: ezek az elemek adják a tánc életét. Az elemi erők e háromságából a tér a táncos valódi tevékenységének színhelye, mely hozzá tartozik, hiszen maga alkotja meg. Nem a konkrét valóság megfogható, korlátozott és korlátozó tere értendő ez alatt, hanem az eltáncolt dimenzió képzeletbeli, irracionális tere, az a tér, amely eltörölheti a test valóságos határait, a gesztust pedig az áradás, a látszólagos végtelenség képzetével öltöztetheti fel, mely ugyanúgy elvész saját megvalósulásában, akár a napsugár, az áramlat vagy a lélegzet.” Merce Cunningham „Régebben mindig azt mondták nekem, hogy a tér közepét érezzük a legfontosabbnak: ez az érdeklődés középpontja. Ám számos modern festmény esetében nem ez a helyzet, a térélmény egészen más jellegű. Ezért úgy döntöttem, hogy kiegyensúlyozottá nyitom szét a teret, és minden helyet – ha van ott valami, ha nincs – ugyanolyan fontosnak tekintek, mint bármely másikat. Egy ilyen összefüggésben egyetlen biztos pontra sem kell utalnod. És amikor elolvastam Albert Einstein megállapítását, miszerint „a térben nincsenek rögzített pontok”, azt gondoltam magamban, tényleg, ha nincsenek rögzített pontok, akkor minden pont ugyanúgy érdekes és ugyanúgy változik.” Pina Bausch „Hol kezdődik a tánc? Voltaképpen mikortól nevezhetjük táncnak? Ez a tudatossággal függ össze, a test tudatosságával, és azzal, ahogyan a dolgokat megformáljuk. De nem szükséges, hogy valamiféle esztétikus forma legyen, lehet másfajta is, attól az még tánc. Az ember valójában valami olyasmit szeretne elmondani, ami elmondhatatlan, ezért olyan költészetet művel, amelyből kiérezhető a jelentés. A szavak pedig jelentést hordoznak, végleges jelentést. Ezért nem a szavak visznek az igazi célhoz.” |
< Előző | Következő > |
---|