Kezdőlap arrow Tudástár arrow Kis tánctörténet arrow A romantikus balett másodvirágzása Oroszországban
A cári balettiskolák. Csajkovszkij és Mariusz Petipa.
2009. február 17.
I. Az orosz táncművészet színpadi hagyományai

Az orosz népművészet énekes-táncos népi játékait, néptáncait Oroszország-szerte táncolták, és közösen adták elő. Az első hivatásos népművészek vándorkomédiásként járták az országot, játékaik jellegzetes figurája a petruska volt, aki igazi orosz mesehős, benne a kegyetlen cári elnyomástól szenvedő nép álmai, vágyai fogalmazódtak meg.
A színházművészet kialakulása a XVII. századra tehető, amikor is megindul a színház nyugati importja. 1673-ban mutatják be az első balettet (sok szöveg, kevés technikai tudást igénylő tánc).
Ezek után először ún. jobbágyszínházak jönnek létre, ezek adnak először otthont a táncművészetnek, ezen belül az orosz néptánc színpadra állításának is.
A táncművészet meghonosodása azonban I. Péter cár nevéhez fűződik, többek közt 1703-ban megalapítja a Népszínházat, aminek előadásait bárki díjtalanul megnézheti. Az uralkodó osztály gyermekeinek nyitott iskolákban pedig fő tantárgyként szerepel a tánc. 1738-ban Szentpétervárott megnyílik az első orosz balettintézet, élén francia balettmesterrel. 

II. A romantikus orosz balett első jelentős képviselői

  1. Ivan Valdberg (1766-1820)

Az első jelentős orosz művész, franciaországi tanulmányútján ismerkedik meg Noverre eszméivel, ettől kezdve a Noverre-i gondolatok követője és terjesztője, a cselekményes balett-dráma híve.
Elveti a technika a technikáért elvet, a mozdulatokat érzelmekkel igyekszik megtölteni.
Egyik legjelentősebb műve a Rómeó és Júlia.

  1. Charles Louis Didelot (1767-1837)

Szintén Noverre szellemében alkot a francia koreográfus, aki I. Sándor cár idején (1801) érkezik Oroszországba, s az itt eltöltött évek alatt jól képzett orosz táncosokat nevel. Hatása Valdbergnél is erőteljesebb. Didelot egész tevékenységével a kifejező tánc, a pantomim fontossága mellett foglal állást. Egy balettműben sorrendben a tánc után a zenét tartja a legfontosabbnak, s csak utána a díszletet és a kosztümöket.
Legjelentősebb művei: Kaukázusi fogoly, Ruszlán és Ludmilla, melyeket Puskin művei nyomán készített.

  1. Adam Pavlovics Glusovszkij (1793-1870)

Didelot tanítványa, Moszkvában tevékenykedett. Egyre inkább a tánc és nem a pantomim nyelvén igyekszik megfogalmazni a cselekményt. Műveit repülő baletteknek is nevezték, táncosai olyan fejlett ugrástechnikával rendelkeztek, hogy a talajtól való elszakadás, felemelkedés kifejezésére már nem használtak emelőgépet (Didelot repülő balettjeiben még alkalmazták). Fő törekvése volt, hogy a baletteket az orosz népmese világához közelítse, ezzel előkészítője lett a klasszikus orosz balett-dráma kibontakozásának.
Fontos művei Az orosz Hamupipőke (ebben orosz néptáncokat is felhasznált) és a Ruszlán és Ludmilla (újrakoreografálta a művet, Puskin történetéhez jobban ragaszkodva).


III. Az orosz táncművészet színpadi hagyományainak továbbfejlődése

1827-től már Moszkvának is van balettintézete, a balettelőadásokat pedig az udvari színházakban és a Nagy Színházban tartják. A két iskola (pétervári és moszkvai) évente sok képzett táncost bocsát ki, mely hozzájárul az előadások színvonalának fejlődéséhez. Egy-egy előadás alkalmával vagy csak operát, vagy csak balettet adnak elő, a két műfajt nem keverik. A nézők az orosz arisztokrácia tagjai, akik féltve őrzött kincsként kisajátítják a balettművészetet. A nyugati romantika híres sztárjait (Grisi, Taglioni, Elssler) anyagilag is megbecsülik, s a műveket nemcsak megcsodálják, hanem értik is.
A külföldi vendégszereplések és az orosz táncosképzés hozzájárult ahhoz a folyamathoz, melynek eredményeképpen  az orosz nemzeti balett – hazai koreográfussal, táncosokkal és zeneszerzővel- létrejött. Ehhez Jules Perrot és Arthur Saint-Leon munkásságán át vezet az út.

  1. Jules Perrot

I. Miklós cár meghívására 1848-ban érkezik Pétervárra, ahol 11 éven keresztül balettmester és koreográfus. Már pályája kezdetén összeütközésbe kerül a cári udvar egyéniségromboló, megalkuvó, hízelgő légkörével.

Amikor újraalkotja az Esmeraldát (Victor Hugonak A párizsi Notre-Dame című regénye alapján), a cári udvar felszólítja, hogy a szereplők jellemvonásait alakítsa át. A cenzura ugyanis nem engedte, hogy a pap alakja kegyetlen, a tiszté pedig becstelen legyen.

Látványos, változatos tündérbalettjeivel aratott igazán sikereket, bár ő szívesebben állított színpadra reális történeteket reális figurákkal. Önmagát Noverre-követőnek vallotta. Drámai balettjeinek hősei eleven hús-vér emberek, romantikusan felfokozott érzelmekkel, de ezek az érzelmek reálisabb környezetben, viszonylag reális konfliktusok során bontakoznak ki.
A társadalom alsóbb rétegeinek alakjait együttérzéssel, rokonszenvvel ábrázolja. Elvei és művei Didelot-hoz kapcsolódnak, de ő több táncot, kevesebb pantomimot használ.

  1. Saint-Léon (1821-1870)
A karakterbalett műfaját meghonosító francia koreográfus, a pétervári balettmesterek sorában Perrot-t követte, 1859-1869-ig tevékenykedett Pétervárott. Zeneileg is jól képzett mester, sőt zeneszerző is. Ötletekben gazdag koreográfiáit a körülményekhez mindvégig igazodó művészi hitvallás jellemzi.Úgy ajánlgatja műveit, mint valami kereskedő, felajánlja, hogy a megrendelő igénye, ízlése szerint átírja a tragédiát komédiára, a rövidet hosszúra, ha kell, megváltoztatja a címet, zenét is szerez.  IV. Az orosz romantikus balett kiteljesedése – Marius Petipa (1822-1910) 
Marius Petipa francia származású táncos, koreográfus és balettmester. Az orosz balett az ő 50 esztendős működése alatt éri el fejlődésének tetőpontját. 
Életének, munkásságának jelentős állomásai 

Művészházaspár gyermeke, apja neves balettmester, anyja kitűnő színésznő volt. Gyermekkorában szüleivel bejárja Nyugat-és Dél-Európát, többek közt Auguste Vestristől is tanul. 1846-ban Fanny Elssler partnereként a párizsi Opera közönsége előtt szerepel, nagy sikert arat, egy évvel később érkezik Oroszországba, amit rövidesen második hazájának is tekint, és élete végéig nem hagy el. A kezdeti táncos sikerek után itt bontakozik ki koreográfiai és pedagógiai tehetsége.

Kezdetben két elődénél (Perrot, Saint-Léon) táncol és tanul, kisebb koreográfiákat készít.

Első kimagasló alkotása A fáraó lánya című 5 felvonásos nagybalett, amit 1862-ben, két évi előkészület után hat hét alatt készít el. Munkásságát az alaposság, precizitás, magas technikai igényesség, elmélyült zeneelméleti tudás jellemezte. Mindenekelőtt a tánc kihangsúlyozására, a balettkar érdekes mozgatására a szólisták virtuóz előadására törekedett. A fáraó lánya után másodkoreográfus Saint-Léon mellett, majd 1969-től a pétervári Marinszkij (mai Kirov) színház és a moszkvai Nagy színház balettegyütteseinek teljhatalmú ura lett.

A két nagylétszámú (200-200 fős) jól képzett balettkar közreműködésével és a cár anyagi támogatásával évente legalább egy bemutatót (önálló alkotás vagy újítás) tartott.

1881-ben az orosz anarchisták meggyilkolták II. Sándor cárt, ez még feszültebb, bizalmatlanabb légkört teremtett az arisztokrácia körében, s ebben a légkörben Petipa alkotói kedve alábbhagyott, új bemutatók helyett a táncosok képzésével foglalkozott.

Második alkotói korszaka Csajkovszkijjal való találkozásával és együttműködésével veszi kezdetét. Ekkor készíti el legjelentősebb balettjeit: Csipkerózsika (1890), Diótörő (1892), A hattyúk tava (1895). (Mindegyik romantikus nagybalett, népmesei ihletésű történetet dolgoz fel, mindegyik Csajkovszkij zenéjére készült. A Csipkerózsikában és A hattyúk tavában társkoreográfus Lev Ivanov.)

A századforduló elejére Petipa csillaga leáldozóba kerül, műveit a haladó orosz polgárság elavultnak tartja, az utolsó, 51. balettje a Csodatükör megbukik. Petipát 81 évesen nyugdíjazzák. A történelmi változásokat már nem követi, nem érti, haláláig abban a reményben él, hogy ismét új balett készítésére kap majd megbízást.

Csipkerózsika

3 felvonásos balett.
Koreográfus és szövegíró: Marius Petipa
Ősbemutató: 1890. I. 1. Marinszkij Színház

A pétervári udvar ízlésvilágának hódolva készítette el Petipa a Csipkerózsika című balettet. A lényegében konfliktusmentes, happy enddel végződő történet kiválóan alkalmas volt a cári hatalom stabilitásának, az udvar kiegyensúlyozott életének hangsúlyozására. Petipa a balettet a francia balett de cour szellemében készítette, ezzel is az előbbi célokat szolgálva. Egyetlen mondanivalója a műnek a boldogság beteljesülésének vágya, ezt pedig leginkább a tánc fejezi ki. Petipa kezében az amúgy is halvány cselekmény alárendeltté válik, szinte egymást követő hangulati táncképekké finomul.
A Csipkerózsika legnagyobb tánctörténeti jelentősége a zene és a tánc viszonyában valósul meg, ugyanis a zene már nemcsak kíséri a táncot, hanem azzal egyenrangúként kifejezi a történetet. A tánc a zenét láthatóvá teszi, a két alkotórész teljesen egyenrangú. Ennek értelmében a Csipkerózsikát az ún. szimfonikus balett XIX. századi előfutárának tekinthetjük.

 
A hattyúk tava

4 felvonásos balett
1895-ben mutatják be a Marinszkij Színházban, társkoreográfus Lev Ivanov, zeneszerző Csajkovszkij. (Az első koreográfia -melyet nem Petipa készít- nem arat sikert.) 
A balett tartalma: 
Odett, a szépséges királylány hattyúként él elvarázsolva társaival együtt a tónál. Rothbart, a gonosz varázsló átka sújtja őket, melyet csak egy igaz szerelem képes feloldani. Míg az el nem jön, csupán éjféltől napkeltéig nyerhetik vissza emberi alakjukat. Siegfried, az ífjú herceg egy este társaival az erdőben vadászik. Épp célba venné a kecses hattyút, amikor éjfélt üt az óra, és Odett visszanyeri emberi alakját, és felfedi sorsát a herceg előtt. Azonnal egymásba szeretnek. Odilia, a varázsló lánya féltékenyen nézi a kibontakozó szerelmet.  Közeledik a hajnal: Odettnek és Sigfriednek egy időre búcsút kell venniük egymástól. Odilia apja segítségét kéri: hadd vegye fel Odette alakját, hogy így elnyerhesse a herceg szerelmét.  Rothbart teljesíti a kérést. Másnap Siegfriedhez menyasszonyjelöltek érkeznek, ám az ő szíve már csak Odettért dobog. Ekkor belép Odilia Odett alakjában: Siegfried boldogan öleli magához. Az igazi Odette is megjelenik, és látva Siegfried hűtlenségét, csalódottan elrohan. Siegfried rádöbben a csalásra, és követi szerelmét a tóhoz. Rothbart is utánaindul, hogy megakadályozza a szerelmesek találkozását, ám a hattyúk összefognak ellene. Siegfried örök szerelmet esküszik Odettnek, azonban a varázsló vihart bocsát a tóra, így a szerelmesek mindketten a hullámok közt lelik halálukat.
A befejezésnek más, szerencsés végű változata is van:
Siegfried örök szerelmet esküszik Odettnek, és így megtörik a varázs: a hattyúk visszanyerik emberi alakjukat.A hattyúk tava romantikus szellemben tökéletesíti a líra és a dráma egységét, és ezzel a nyugati balettművészet „fehér-balettjeinek” hagyományait őrzi és fejleszti tovább. A jó és a gonosz szétválasztása itt már a színekben is megmutatkozik: a jók fehérben, a gonosz feketében mutatkozik. Marius Petipa tánctörténeti jelentősége a) Jól bevált, önálló módszert alakított ki mind az alkotás, mind a táncos-képzés terén. b) Minden balettjének leglényegesebb eleme a tánc, a pantomimikus kifejezés rovására is. A tánc válik az érzelmek és gondolatok hordozójává, mindezt a legmagasabb színvonalú technikára építve érte el. c) Petipa kiváló ismerője volt a nemzeti néptáncoknak, melyeket romantikus stílusban, az eredeti lépésanyagot megtartva színpadra is rendezett. d) A tánc és a zene kapcsolatára irányítja a figyelmét, s ezen belül az értékes zene fontosságát ismeri fel (Csajkovszkijjal való találkozásának hatására).