A cári balettiskolák. Csajkovszkij és Mariusz Petipa. |
2009. február 17. | |
I. Az orosz táncművészet színpadi hagyományai Az orosz népművészet énekes-táncos népi játékait, néptáncait Oroszország-szerte táncolták, és közösen adták elő. Az első hivatásos népművészek vándorkomédiásként járták az országot, játékaik jellegzetes figurája a petruska volt, aki igazi orosz mesehős, benne a kegyetlen cári elnyomástól szenvedő nép álmai, vágyai fogalmazódtak meg. A színházművészet kialakulása a XVII. századra tehető, amikor is megindul a színház nyugati importja. 1673-ban mutatják be az első balettet (sok szöveg, kevés technikai tudást igénylő tánc). Ezek után először ún. jobbágyszínházak jönnek létre, ezek adnak először otthont a táncművészetnek, ezen belül az orosz néptánc színpadra állításának is. A táncművészet meghonosodása azonban I. Péter cár nevéhez fűződik, többek közt 1703-ban megalapítja a Népszínházat, aminek előadásait bárki díjtalanul megnézheti. Az uralkodó osztály gyermekeinek nyitott iskolákban pedig fő tantárgyként szerepel a tánc. 1738-ban Szentpétervárott megnyílik az első orosz balettintézet, élén francia balettmesterrel. II. A romantikus orosz balett első jelentős képviselői
Az első jelentős orosz művész, franciaországi tanulmányútján ismerkedik meg Noverre eszméivel, ettől kezdve a Noverre-i gondolatok követője és terjesztője, a cselekményes balett-dráma híve.
Szintén Noverre szellemében alkot a francia koreográfus, aki I. Sándor cár idején (1801) érkezik Oroszországba, s az itt eltöltött évek alatt jól képzett orosz táncosokat nevel. Hatása Valdbergnél is erőteljesebb. Didelot egész tevékenységével a kifejező tánc, a pantomim fontossága mellett foglal állást. Egy balettműben sorrendben a tánc után a zenét tartja a legfontosabbnak, s csak utána a díszletet és a kosztümöket.
Didelot tanítványa, Moszkvában tevékenykedett. Egyre inkább a tánc és nem a pantomim nyelvén igyekszik megfogalmazni a cselekményt. Műveit repülő baletteknek is nevezték, táncosai olyan fejlett ugrástechnikával rendelkeztek, hogy a talajtól való elszakadás, felemelkedés kifejezésére már nem használtak emelőgépet (Didelot repülő balettjeiben még alkalmazták). Fő törekvése volt, hogy a baletteket az orosz népmese világához közelítse, ezzel előkészítője lett a klasszikus orosz balett-dráma kibontakozásának.
I. Miklós cár meghívására 1848-ban érkezik Pétervárra, ahol 11 éven keresztül balettmester és koreográfus. Már pályája kezdetén összeütközésbe kerül a cári udvar egyéniségromboló, megalkuvó, hízelgő légkörével. Amikor újraalkotja az Esmeraldát (Victor Hugonak A párizsi Notre-Dame című regénye alapján), a cári udvar felszólítja, hogy a szereplők jellemvonásait alakítsa át. A cenzura ugyanis nem engedte, hogy a pap alakja kegyetlen, a tiszté pedig becstelen legyen.
Látványos, változatos tündérbalettjeivel aratott igazán sikereket, bár ő szívesebben állított színpadra reális történeteket reális figurákkal. Önmagát Noverre-követőnek vallotta. Drámai balettjeinek hősei eleven hús-vér emberek, romantikusan felfokozott érzelmekkel, de ezek az érzelmek reálisabb környezetben, viszonylag reális konfliktusok során bontakoznak ki.
Kezdetben két elődénél (Perrot, Saint-Léon) táncol és tanul, kisebb koreográfiákat készít.
Első kimagasló alkotása A fáraó lánya című 5 felvonásos nagybalett, amit 1862-ben, két évi előkészület után hat hét alatt készít el. Munkásságát az alaposság, precizitás, magas technikai igényesség, elmélyült zeneelméleti tudás jellemezte. Mindenekelőtt a tánc kihangsúlyozására, a balettkar érdekes mozgatására a szólisták virtuóz előadására törekedett. A fáraó lánya után másodkoreográfus Saint-Léon mellett, majd 1969-től a pétervári Marinszkij ( A két nagylétszámú (200-200 fős) jól képzett balettkar közreműködésével és a cár anyagi támogatásával évente legalább egy bemutatót (önálló alkotás vagy újítás) tartott. 1881-ben az orosz anarchisták meggyilkolták II. Sándor cárt, ez még feszültebb, bizalmatlanabb légkört teremtett az arisztokrácia körében, s ebben a légkörben Petipa alkotói kedve alábbhagyott, új bemutatók helyett a táncosok képzésével foglalkozott. Második alkotói korszaka Csajkovszkijjal való találkozásával és együttműködésével veszi kezdetét. Ekkor készíti el legjelentősebb balettjeit: Csipkerózsika (1890), Diótörő (1892), A hattyúk tava (1895). (Mindegyik romantikus nagybalett, népmesei ihletésű történetet dolgoz fel, mindegyik Csajkovszkij zenéjére készült. A Csipkerózsikában és A hattyúk tavában társkoreográfus Lev Ivanov.) A századforduló elejére Petipa csillaga leáldozóba kerül, műveit a haladó orosz polgárság elavultnak tartja, az utolsó, 51. balettje a Csodatükör megbukik. Petipát 81 évesen nyugdíjazzák. A történelmi változásokat már nem követi, nem érti, haláláig abban a reményben él, hogy ismét új balett készítésére kap majd megbízást.
Csipkerózsika
A pétervári udvar ízlésvilágának hódolva készítette el Petipa a Csipkerózsika című balettet. A lényegében konfliktusmentes, happy enddel végződő történet kiválóan alkalmas volt a cári hatalom stabilitásának, az udvar kiegyensúlyozott életének hangsúlyozására. Petipa a balettet a francia balett de cour szellemében készítette, ezzel is az előbbi célokat szolgálva. Egyetlen mondanivalója a műnek a boldogság beteljesülésének vágya, ezt pedig leginkább a tánc fejezi ki. Petipa kezében az amúgy is halvány cselekmény alárendeltté válik, szinte egymást követő hangulati táncképekké finomul. 4 felvonásos balett 1895-ben mutatják be a Marinszkij Színházban, társkoreográfus Lev Ivanov, zeneszerző Csajkovszkij. (Az első koreográfia -melyet nem Petipa készít- nem arat sikert.) A befejezésnek más, szerencsés végű változata is van: Siegfried örök szerelmet esküszik Odettnek, és így megtörik a varázs: a hattyúk visszanyerik emberi alakjukat. |