Kezdőlap arrow Tudástár arrow Kis tánctörténet arrow A reneszánsz tánckultúrája
Az európai színpadi táncművészet kifejlQdése a reneszánszban
2009. február 16.

I. A reneszánsz, mint művészettörténeti korszak

A reneszánsz tudományos forradalmat, művészeti átalakulást, megújulást hozó, meghatározó kulturális mozgalom volt Európa újkori történelmének hajnalán. A reneszánsz egy átmeneti időszakra esik a középkor vége és az újkor kezdete között. A reneszánsz kezdetét Itáliában a 14. századra, Európa többi részén többnyire a 15. századra teszik.

A francia eredetű reneszánsz (renaissance, olaszul: rinascimento) szó újjászületést jelent. Elsősorban az ókori klasszikus szövegek, ismeretek és ezek hasznosításának művészeti és tudományos újrafelfedezésére utal. Másodsorban ezeknek a szellemi tevékenységeknek az eredményeként az európai kulturális élet általánosságban vett újjászületését is jelöli.

A reneszánsz kort az itáliai reneszánsz nyitotta meg. Észak-Itáliából indult, a központja Firenze volt. Itáliából terjedt el Európa többi részére.

A művészi ábrázolás középpontjába – a túlvilági vallásos-allegórikus megjelenítés helyett- fokozatosan a földi, emberi élet ábrázolása került. /A korszak egyik uralkodó filozófiai irányzata a humanizmus lett. Humanizmus=emberközpontúság./Ez a változás, amely sajátos módon, de minden művészeti ágban éreztette hatását, a reneszánsz kori ember és művész megváltozott ízlését és igényeit is tükrözte. Ezek az új igények a következők:

1. természetességre való törekvés
2. az antik művészet színvonalának elérése, esetleg túlszárnyalása
3. ideális szépségű formák kialakítása.

 II. Kora reneszánsz táncok Európában

Kis túlzással azt mondhatnánk, hogy a reneszánsz az európai történelem legtáncosabb korszaka volt. Hévvel táncoltak a nemesek, a polgárok és a parasztok, nem kímélték a lábukat a királyok, fejedelmek, főurak sem, s a pápák, püspökök is szívesen áldoztak e szenvedélynek. A tánc az ellenállhatatlan erejű reneszánsz aktivitás és a test kultuszának egyik fő szimbóluma lett. A feudális kereteket feszegető városi polgárság, amely a gazdagságát és hatalmát megfelelő módon képviselő, autonóm kultúra kialakítását tűzte ki célul, a táncban is sajátost akart létrehozni. Ennek megfelelően a gazdag polgárok a lassan anakronisztikussá váló lovagi kultúra táncos-zenés-játékos műfajainak átalakítására, a paraszti táncok megszelídítésére törekedtek, hogy ezek célszerű életszemléletüknek jobban megfeleljenek. Ezáltal véglegesen megtörtént a nemesi, polgári és paraszti tánckultúra szétválása Európában. E változások forrásvidéke Itália északi és középső részén, valamint a korabeli Franciaországban, Burgundiában van.

 A reneszánsz tánckultúra igazi szülőföldje és hazája tehát Olaszország, ahol a tánc fontos szerepet töltött be a mindennapi életben s a táncművészet fejlődése sem marad el a többi művészeti ágétól: az utca tánca – a vidám karneváli felvonulások, a közkedvelt intermédiumok, a commedia dell’ arte* népi játékai – mellett fokozatosan alakul ki Európában is egy új táncművészeti ág a színpadi táncművészet, mely kezdetben a fejedelmi udvarokban honosodott meg. Itt a táncmester, bármely más művészhez hasonlóan, már megbecsült személy: a „Maestro di Ballo” (táncmester) cím fényes udvari állást, magas jövedelmet jelent* itáliai vígjáték, céhbeli, hivatásos művészek által művelt, vázlaton és állandó jellemtípusokon ( tipi fissi ) alapuló, rögtönzött színjáték - a jellemek állandóságát maszkkal és ruházattal is hangsúlyozták - a 16-18. századokban uralta az olasz színjátszást és egész Európában elterjedt. 

III. Az első koreográfiák: a ballók/ 

 Az első táncmesterek: „Maestro di Ballo”-k A quattrocento fényűző olasz fejedelmi udvarainak mindennapi életéhez, egyházi és családi ünnepeihez szükségképpen hozzátartozik a tánc.

Az első táncmester (Maestro di Ballo), akinek munkájáról írásos emlékek is fennmaradtak - az olasz

Domenico da Ferrara.
Ő már nem vándormulattató, hanem humanista műveltségű mesterember, a tánc, s mellékesen a vívás, lovaglás oktatója, ünnepi látványosságok rendezője volt, véleménye szerint „az ember természetével bármely más művészetnél szorosabban nőtt össze a tánc”. Elsősorban a ferrarai udvarban tevékenykedett, s feladata volt a táncoktatáson, rendezvények szervezésén kívül, a tánclépések kitalálása is. Domenico hét alap- és három összekötő lépés variációiból 35 úgynevezett ballót (ballo=tánc) készített. Domenico mester a kor neoplatonista szemléletének, misztikus látásmódjának megfelelően a "mértékek" tiszteletére, a táncművészet titkaira oktatta tanítványait.

Leghíresebb tanítványa

Antonio Cornazzano
volt, aki a 15. század második felének leghíresebb olasz táncmestereinek egyike. Ő már ballo-variációkat készít, s még változatosabb lépéskombinációkat fejleszt ki. Egyik leghíresebb műve: Cornazzano Tánckönyve (1465), melyben a köznép, a városi plebejus polgárság és az előkelő arisztokrácia táncait állítja szembe egymással.

 A neoplatonizmust* valló, s a reneszánsz csillagászati-geometriai ismereteiben is jártas táncmesterek a ballók alapelemeit rendszerint a néptáncétól, vagy az udvari táncokból kölcsönzik, de magasabb elvi szempontok: a szférák rendje szerint kapcsolják egymáshoz, s rendezik szimmetrikus mértani alakzatokba, bonyolult, díszes alaprajzolatú térformákba.

*A neoplatonizmus egyike a kései görög filozófia iskoláinak, a platóni bölcseletnek a keleti vallások eszméivel keveredéséből származott. Fő filozófiai tana az  idealizmus, ami szerint csakis az ideális világnak van igazi létezése. A ballók tehát azok az első, tudatosan szerkesztett koreográfiák, melyek nemcsak az alkotói szándék, de a módszer alapján is a reneszánsz művészetesztétika jegyében születtek.
Domenico és kortársai, tanítványai olyan koreográfiákat kívántak létrehozni, amelyben a természetutánzást és a harmonikus megformálás elvét érvényesítették, amely a reneszánsz művészt  a dilettánstól, a tánc művészi formáit a spontántól, tehát a megszerkesztetlen néptánctól, a szabályost a szabálytalantól egyértelműen elválasztotta.

Cornazzano Tánckönyve (Libro dell'arte del danzare) is többek között ezekre a különbségekre mutat rá, ezeket állítja szembe egymással, illemszabályokat is közölve. Ballóit részletesen ismerteti, lépéseit már jelekkel rögzíti.

Thoniot Arbeau (1519-1596),
a modern táncírás „atyja”, fő műve: Orchésographie (Táncleírás). Jelekkel rögzített tánclépések leírásán kívül, ő is közöl illemszabályokat. A könyv a "táncos kanonok" nagy jelentőségű munkája, mert belőle minden apróságot megtudhatni a XVI. századi Franciaország összes népi- és társasági táncáról, ezek tánclépéseiről és előadásmódjáról.

„… Ha Ön meg akar házasodni, tudnia kell, hogy az ember szerelmének tárgyát jó tartásával, táncbéli ügyességével és kecsességével nyerheti meg. Továbbá azt is, hogy az emberek azért is táncolnak leginkább, hogy az egymást szeretők megtudhassák egymásról, vajon egészségesek-e, jól tudják-e tagjaikat használni? A csók a tánc végén pedig azért megengedett, hogy ezáltal kölcsönösen megállapíthassák egymásról, hogy lélegzetük friss-e, avagy kellemetlen, birkaszagú?”

Arbeau Orchesographie című könyve sajátos táncgyűjtemény. Korának divatos táncait és tánckompozícóit gyűjtötte egybe, nem feledkezve meg a divatból már kiment régi táncokról (pl. basse danse), s a más tánckönyvekben már meg sem említett "örökzöld" táncokról sem (pl. a branle).

Fabritio Caroso (1525-1606),
az egyik legjelentősebb XVI. Századi, pármai táncmester, ránk maradt műve az „Il ballerino” (A táncos). Ez már nem alkalmilag válogatott néptáncfigurák egyszeri gyűjteménye, hanem a lépésvariációk és variációsorozatok átgondolt rendszere volt, amely lehetőséget adott bármilyen tánckompozíció (ballo) létrehozására. Az ekkor virágzó variációs technika elvei alapján kialakított ugrás-, forgás- és lépésvariációi ma is használatban vannak a klasszikus balettben. Caroso vera matematicaval (körzővel és homokórával) beosztott, lépésről lépésre pontosan leírt tánckompozícióit ebben a munkájában adta közre, amely az első több kiadást megért nyomtatott tánckönyv volt Európában.

Cesare Negri (1530-1608),
milánói táncmester, a lábak kifelé forgatását minden táncosától megköveteli.

Caroso, Negri és Arbeau munkássága eszmei és gyakorlati előkészületként szolgált a francia Táncakadémia 1661-ben történt megalapításához, amely az európai tánckultúra történetének nagy jelentőségű eseménye. Hozzájuk hasonló nagyhatású mesterekről más európai országból, így Magyarországról sem tudunk ebben a korban.

Udvari táncok a korai reneszánszban

A kora reneszánsz táncmestereinek (Domenico da Ferrara, Antonio Cornazzano, Thoniot Arbeau, Fabritio Caroso és Cesare Negri) könyveiből, s a korabeli tánctörténeti dokumentumokból már nem csak sejthetjük, hanem sok esetben pontosan tudhatjuk, hogy mit és hogyan táncoltak az emberek Itáliában (Milánóban, Firenzében, Urbinóban, Ferrarában) és Burgundiában, valamint a hozzájuk szorosabb-lazább szálakkal kötődő európai udvarokban. Az itáliai és a francia táncoknak a 15. században eszerint két altípusa létezett: a bassadanza, basse danse (vonuló páros vagy hármastánc) és a ballo, balletto (több részből álló tánckompozíció). A basse szó jelentése "mély", ami a tánc lassúságára, méltóságteljes voltára utal. Ez a mozgásmód összefüggésben volt a kor öltözködési divatjával (a hosszú, súlyos textíliákból készült ruhák, hosszú csőrős orrú cipők, súlyos fejékek), és az ennek megfelelő kifinomult viselkedéssel.

A ballo, balletto három, négy, hat, esetleg több táncosra készített kompozíció, amely négy egymástól eltérő ritmusú, tempójú, karakterű tételből (misuraból) állt. Itáliában e tételek leggyakrabban a következők voltak: bassadanza, quadernaria, saltarello és píva. Ezek közül a bassadanza és a saltarello páratlan, a quadernaria és a píva páros lüktetésű, s ezen belül a saltarello gyorsabb, mint a bassadanza és a píva gyorsabb a quadernalianál.